Лідія Котеляк зареєструвала законопроект №4130 від 12.02.2014 щодо підвищення розмірів державних соціальних стандартів і гарантій

Лют 12, 2014 | Категорія: Верховна рада, Законопроект

Незважаючи на обіцяні чинною владою реформи, визначення розмірів прожиткового мінімуму на 2014 рік, затверджених Законом України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», проведено на базі споживчого кошику наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг 2000 року. Застосування такого порядку значно занижує вартісну величину цих наборів для потреб особистості та не забезпечує нормальне функціонування організму людини.

При цьому, вкотре було проігноровано фактичні показники прожиткового мінімуму у розрахунку на місяць на одну особу та окремо для основних соціальних і демографічних груп населення, які станом на 1 листопада 2013 року вже на 2-11 відсотків перевищували запропоновані в проекті, а згодом і затверджені в законі, показники прожиткового мінімуму з 1  січня 2014 року.

Залишення з 1 січня 2014 року розмірів прожиткового мінімуму на рівні грудня 2013 року та їх перегляд лише на початку ІІІ та IV кварталів, забезпечить зростання його показників на кінець 2014 року проти показників минулого року лише на 106,8 відсотків, що ледь покриватиме прогнозну інфляцію в 104,4 відсотків.

Внаслідок такої диспропорції понад 13,6 млн. пенсіонерів, 10 млн.найманих працівників, 2,7 млн.одержувачів державної допомоги сімя’м з дітьми щомісяця недоотримуватимуть значні кошти, що негативно впливатиме на купівельну спроможність громадян та призведе до зубожіння населення.

Також у поточному році застосовуватиметься дискримінаційна норма щодо 3,5 млн.працівників бюджетної сфери. Посадові оклади вчителів, лікарів, бібліотекарів та працівників соціальної сфери встановлюватимуться на основі розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника першого тарифного розряду, який лише на 72 відсотка відповідає розміру мінімальної заробітної плати.

Крім того, всупереч статті 46 Конституції України, якою передбачено, що пенсії, інші види соціальних допомог мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом, майже 310 тис. отримувачам державної соціальної допомоги малозабезпеченим сімя’м така допомога у 2014 році призначатиметься виходячи з рівня забезпечення прожиткового мінімуму.

З метою забезпечення реалізації конституційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень та виходячи з того, що прожитковий мінімум є базовим державним соціальним стандартом, на основі якого визначаються розміри основних державних соціальних гарантій, необхідно затвердити нові розміри прожиткового мінімуму у розрахунку на місяць на одну особу та окремо для основних соціальних і демографічних груп населення, та встановити 5-разове підвищення їх протягом року – щоквартально та у грудні.

Окрім цього, необхідно забезпечити виконання норм статті 96 Кодексу законів про працю України та статті 6 Закону України «Про оплату праці», відповідно до яких тарифна ставка робітника першого розряду встановлюється у розмірі, що перевищує законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати.

Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (щодо підвищення розмірів державних соціальних стандартів та гарантій) розроблено з метою підвищення розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, що забезпечить надання у 2014 році громадянам України належних пенсійних виплат, заробітних виплат та соціальних допомог, які визначаються на основі прожиткового мінімуму.

Законопроектом передбачається:

1) установити нові розміри прожиткового мінімуму у розрахунку на місяць на одну особу та окремо для основних соціальних і демографічних груп населення, та передбачити поетапне, 5-разове підвищення їх протягом року – щоквартально та у грудні;

2) установити нові розміри мінімальної заробітної плати та передбачити поетапне, 5-разове підвищення їх протягом року – щоквартально та у грудні;

3) доручити Кабінету Міністрів України забезпечити у 2014 році оплату праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки, який встановлюється на рівні розміру мінімальної заробітної плати;

4) виключити норму, згідно якої на 2014 рік для призначення державної допомоги відповідно до Закону України «Про державу соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» застосовується рівень забезпечення прожиткового мінімуму.

Відповідно до запропонованих поетапних розмірів прожиткового мінімуму у розрахунку на місяць на одну особу та окремо для основних соціальних і демографічних груп населення, та відповідно і розмірів мінімальної заробітної плати, зростання їх показників грудень 2014 р. до грудня 2013 р. складатиме 18,7 відсотків.

Зазначені питання регулюються Конституцією України, Бюджетним кодексом України, Кодексом законів про працю, законами України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», «Про прожитковий мінімум», «Про оплату праці», «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям», «Про Державний бюджет України на 2014 рік» та іншими нормативно-правовими актами, розміри соціальних та інших виплат в яких визначаються на основі прожиткового мінімуму.

Прийняття даного законопроекту не потребує внесення змін до інших законів.

 Реалізація законопроекту потребуватиме додаткових видатків з Державного бюджету України. Проектом закону передбачено, що Кабінет Міністрів України у тижневий термін з дня набрання чинності цього Закону вносить на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», який  передбачає відповідне уточнення бюджетних призначень.

Джерелами надходження пропонується визначити доходи держави від скорочення видатків з Державного бюджету України на 2014 рік на утримання

державного апарату (Державне управління справами, Адміністрація Президента України, апарати центральних органів виконавчої влади), а також зменшення фінансування Генеральній прокуратурі України, силовим міністерствам, зокрема Міністерству внутрішніх справ України, Службі безпеки України та Управлінню державної охорони України.

Прийняття Закону забезпечить підвищення соціальних стандартів та гарантій в Україні, зростання рівня добробуту громадян України, та матиме позитивний вплив в частині забезпечення їх соціально-економічних прав і законних інтересів.

Теги: , , , ,