Лідія Котеляк зареєструвала законопроект №4017-1 від 30.01.2014 про статус і соціальний захист громадян, які постраждали під час участі у мирних зібраннях

Січ 30, 2014 | Категорія: Верховна рада, Законопроект

Відповідно до статті 39 Конституції України, громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Обмеження цього права може встановлюватися тільки судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку – з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров‘я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Водночас статтею 64 Конституції України визначено, що конституційні права і свободи людини і громадянина, а відповідно і право на мирні зібрання, не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Реалізація права на мирні зібрання в Україні регулюється актами національного та міжнародного законодавства, зокрема, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, ратифікованою Верховною Радою України згідно із Законом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР “Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Протокол №1 та протоколи №2, 4, 7 та 11 до Конвенції”, гарантує кожній особі, серед інших прав і свобод, право на свободу зібрань та об’єднання. Зокрема, частиною першою статті 11 Конвенції передбачено право кожного на свободу мирних зібрань і свободу об’єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.

Як відомо, з 21 листопада 2013 року у місті Києві та інших містах України тривають акції громадських активістів та опозиції під загальною назвою “Євромайдан”, котрі були спровоковані рішенням уряду про призупинення євроінтеграції від 21 листопада 2013 року. Після того, як правоохоронні органи  жорстоко розігнали мирну акцію протесту на майдані Незалежності, громадянські акції Євромайдану переросли в політичний протест, що призвів до суспільно-політичної кризи. Сутички між мітингувальниками та працівниками МВС відбулись практично на всій території України. Сумним підсумком застосування правоохоронними органами зброї та зловживання службовим становищем стала загибель п’яти учасників мирних зібрань, сотні осіб отримали тілесні ушкодження різного ступеня тяжкості. Крім того, десятки учасників мирних зібрань постраждали та зазнали переслідувань за участь у мирних зібраннях. Вражають також факти зникнення безвісти активних учасників мирних зібрань.

Виражаючи стурбованість наслідками подій, які мають місце на сьогоднішній день в Україні, та зважаючи на відсутність нормативних положень щодо гарантування соціальної підтримки постраждалим учасникам мирних зібрань, вважаю за доцільне прийняття даного проекту Закону, що передбачає встановлення соціальних гарантій для осіб, які постраждали та зазнали втрату працездатності під час участі у мирних зібраннях та демонстраціях, а також родичам загиблих (померлих) учасників мирних зібрань.

Цей Закон розроблено з метою встановлення статусу осіб, які постраждали під час участі у мирних зібраннях, визначення законодавчих заходів з метою соціально-правового захисту громадян, які постраждали від незаконних дій держави в особі її правоохоронних та інших органів.

 Проектом Закону передбачається:

визначити статус осіб, які постраждали під час участі у мирних зібраннях та коло осіб, які набувають такого статусу;

запровадити грошову допомогу, пільги та соціальні гарантії особам, які постраждали під час проведення мирних заходів залежно від їх статусу;

забезпечити додержання прав осіб, які постраждали під час участі у мирних зібраннях.

Питання правового статусу осіб, які постраждали під час проведення мирних зібрань та гарантії їх соціального захисту складається з Конституції України, Закону України «Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань», інших актів законодавства України.

За оперативними даними Міністерства охорони здоров’я, станом на 5 березня 2014 року з 30 листопада 2013 року загинуло і померло на території України 99 осіб, з яких 11 осіб із числа правоохоронців.

При цьому, із 18 лютого по 5 березня 2014 року з місця загострення сутичок у центрі Києва до бригад екстреної медичної допомоги та закладів охорони здоров’я за медичною допомогою звернулося 1039 постраждалих, 676 з них було госпіталізовано.

Враховуючи ці дані для виплати одноразової грошової допомоги постраждалим під час проведення мирних заходів, а також членам сімей загиблих (померлих) учасників мирних зібрань потреба у коштах держбюджету  становитиме близько 100 млн. гривень.

Остаточна сума коштів, необхідних для виплати одноразової грошової допомоги, може бути  визначена тільки після сформування списків одержувачів допомоги.

Обсяг коштів на забезпечення фінансування виплати одноразової грошової допомоги та на надання пільг, компенсацій і гарантій, необхідно врахувати при підготовці змін до Державного бюджету України на 2014 рік. Залучення ресурсу на покриття цих додаткових витрат пропонується здійснити за рахунок зменшення бюджетних призначень на утримання органів державної влади та силових відомств.

Прийняття цього проекту Закону України забезпечить встановлення соціального захисту осіб, які постраждали під час участі у мирних зібраннях та демонстраціях, а також родичів загиблих,  створення належних умов для їх життєзабезпечення, підвищення соціальної спрямованості державної політики, відновлення соціальної справедливості у суспільстві.

Теги: , , , ,